belize - Reisverslag uit Orange Walk, Belize van myriam - WaarBenJij.nu belize - Reisverslag uit Orange Walk, Belize van myriam - WaarBenJij.nu

belize

Door: myriam

Blijf op de hoogte en volg myriam

12 Maart 2012 | Belize, Orange Walk


En we zitten op de helft .. wat vliegt de tijd .. er zijn al 2 maanden om maar gelukkig nog 2 om naar uit te kijken … het enigste wat ik tot nu toe mis is men autoke.. het is toch een heel verschil om overal zelf naar toe te rijden of afhangelijk te zijn van het openbaar vervoer .. ook al zijn er frequente en comfortable bussen .. het blijft toch plannen.. maar we gaan niet klagen .. ik heb zon , zee,strand en palmbomen in overvloed..

Na 4 dagen in flores te zitten niksen vond ik het wel eens tijd om naar tikal te gaan , daar was ik eigenlijk voor gekomen .. om half 5 smorgens werd ik opgehaald zodat we zeker op tijd zouden zijn .. voor de grote groepen en voor de hitte .. om 6 uur gingen de poorten open en om 6 uur stonden we klaar om naar binnen te gaan .. lekker rustig zo smorgens vroeg.. geen grote groepen te bespeuren.. dus kon je lekker alleen genieten van de tempels en de jungle die ontwaakte .. zo hoorden we precies een leeuw .. maar het waren de brulapen die wakker werden .. interessant geluid dat ze maken.. iedereen op de bus ging met een gids .. behalve ik .. dus ik ben op mezelf een beetje gaan rondwandelen , tempeltjes bezichtigen en dan heb ik een uurtje op de hoogste tempel gezeten waar dat je over de jungle kan kijken en kijkend naar de andere toeristen .. die zijn altijd hilarisch .. zeker als een groepje chinezen voorbij komen .. die doen de gekste dingen voor hun fotos .. grappig .. na een paar uurtjes te hebben rondgewandeld was het tijd om terug te gaan .. de volgende ochtend ben ik dan maar eens verder vertrokken , ik zat vooral zolang in flores omdat ik niet echt wist wat te doen .. een week eerder had ik ontdekt dat ik een verkeerd vliegticket had geboekt .. ik die zo zeker was dat ik van panama zou trug vliegen .. stond met open mond te kijken naar men ticket vanuit guatemala naar huis .. dat was eventjes verschrikken .. dan heb ik een mailtje gestuurd om het te veranderen .. en dat ging dus niet .. de oplossing die ze gaven was om een extra ticket te kopen van panama naar guatemala.. maarja … dat zijn dan weer extra kosten die ik kan missen als kiespijn en dan begin je te praten met andere backpackers en dan krijg je iedere keer te horen hoe geweldig mexico is ..; ja dan begin je toch te twijfelen .. en na te denken wat de betere optie zou zijn .. en dan ben ik die ochtend maar hals over kop vertrokken naar belize om zo verder te gaan naar mexico en dan maak ik daar een toertje trug richting guatemala .. opgelost .. en we zien wel wat er gebeurt.. niks gepland en op het gevoel .. zoals het hoort .. de dag na men tripje naar tikal ben ik dus met de bus richting belize vertrokken , ik denkend .. ah ze zetten me recht voor de immigratie kantoren af en dan moet ik maar een stukje wandelen .. ah niet dus .. ergens op een hoek op de straat .. daar werd ik afgezet .. en dan krijg je van dat spaans te horen .. supersnel ,binnenmonds .. ahja .. datte?? Buh .. taxi taxi ?? ach nee .. rot op met je taxi .. ik wil eerst eventjes tegoei kijken wat de situatie is .. en dan staan ze daar te zeiken taxi taxi .. zenuwen krijg je ervan .. en als je ze echt nodig hebt .. dan zijn ze natuurlijk nergens te bespeuren .. goed .. dan zie ik een bordje Belize staan .. en ik vraag hoever is het? Ja 2-3 km .. taxi? Ahnee .. ik wandel dat wel .. das goedkoper .. weer 1€ uitgespaard . haha .. zo moet het .. en wat bleek nu .. nog geen 500meter wandelen en daar was de grens al .. overdrijvers die guatemalezen .. ze wouden me weer in het zak zetten .. haha .. met alle chinezen maar niet met mij .. wandelend over de grens dan .. welkom in belize .. oh en ze spreken engels .. wat altijd welkom is .. niet goed voor men pas geleerde spaans .. maar toch oh zo welkom .. en dan nog met zo een lekker accentje .. beetje op zen jamaicaans .. yeaaah maaaan .. echt zo leuk .. dan voel je je al rasta worden.. hier moest ik dus wel een taxi nemen .. oftewel direkt naar het dorp san ignacio of naar het busstation om daar de bus te nemen .. dus een beetje afdingen en hup de taxi in direkt naar men slaapplaats .. een guest house deze keer .. een kamertje voor me alleen .. het is ook eens welkom .. zo belanden er tenminste geen verkeerde mensen in verkeerde bedden .. vanuit san ignacio ben ik met een toertje naar de atm grot vertrokken om hier eens een echte grot toer te doen .. niet gelijk in semuc champey met een kaarsje een beetje rondwandelen .. nee nee .. hier zou het wat intersanter worden .. te beginnen met een helm en licht … camera’s in een waterdichte zak bij de gids en een volledige uitleg van wat we gingen doen en gingen zien .. het geeft al direkt een heel ander gevoel .. dus helm op , lichtje aan en gaan met die banaan , beginnend met een stukje te zwemmen .. door de grot stroomt een rivier waar we dus door moesten zwemmen,klimmen,klauteren,… na de 2 meter die we moesten zwemmen konden we weer staan in het water .. dus wandelend door de rivier kregen we al een heleboel uitleg.. dan moesten we over rotsen klimmen , trug het water in , blijf aan de rechterkant , scherpe rots hier , scherpe kant daar , pas op voor dit , pas op voor dat … je moest heel de tijd opletten anders kom je eruit bont en blauw .. na een kilometertje in de grot te zitten .. kwamen we eindelijk aan waar het om te doen is … de zone waar er nog orginele artefacten liggen .. zoals potten en skeleten , schedels ed… hier moesten we onze schoenen uitdoen en verder gaan op sokken .. zodat we zeker niks zouden beschadigen en alles veel langer gepreserveerd word .. dus op de sokjes verder .. hier werden we langs de verschillende potten gegidsd.. met verhaaltjes en informatie .. en toen kwam de eerste schedel ; de eerste beenderen .. eventjes later nog een schedel .. meer beenderen .. en als finish .. een heel skelet .. ja daar kwamen we toch eigenlijk een klein beetje voor .. je ziet het niet iedere dag .. en zeker niet één die al zovéél jaar daar ligt .. dan begin je wel te denken .. wat deden mensen vroeger zo diep in de grotten? En hoe hebben ze dit trug ontdekt , wie gaat er op zoek naar die dingen.. maar goed .. hup trug de schoenen aan en op weg naar de uitgang .. langs de zelfde weg .. ja 1 ingang .. 1 uitgang .. het laatste stukje trug zwemmend .. en dan trug een klein wandelingtje naar de bus .. en de dag is alweer om .. het was een goede toer en interresant om zo eens een grot langs de binnenkant te zien …
De volgende dag ben ik dan met de lokale bus naar Belize city vertrokken , gelukkig is het hier niet gelijk in Guatemala .. hier is het 2 plaatsen .. 2 personen .. gelukkig .. je ziet ook al direct het verschil in lengte .. omdat hier een grote populatie negers zijn .. zijn ze al direkt 3 koppen groter dan de guatemalezen .. in deze bussen heb je tenminste plaats .. in belize city heb ik dan direkt een jetboot genomen naar 1 van de eilanden, gelukkig duurde de bootrip maar 45min .. en dat zonder ziek te worden .. gelukkig want ik net ervoor nog gegeten .. het eten in belize is trouwens geweldig lekker .. heel simpel .. maar oh zo lekker .. gestoofde kip met een sausje + rijst en bonen + koolsla .. het klinkt heel saai .. maar lekker .. en dat is iets wat je me niet vaak zal horen zeggen .. op het eiland aangekomen dan .. een hostel gezocht .. hoe goedkoper hoe beter .. want belize is toch een redelijk duur land .. in vergelijking met guatemala .. het is goedkoper dan belgie maar niet zo heel veel .. na men tassen gedropt te hebben in het hostel dacht ik maar eens te gaan rondkijken .. het is nogal een klein eilandje .. op 40 min ben je van 1 punt naar het andere punt gewandeld .. er is een klein strandje , veel restaurantjes en touroperaters .. voor de snorkel en duik toers .. nu dat we toch hier zijn kunnen we het 2de grootste rif ter wereld niet overslaan .. the blue hole .. ik was nog maar 5 min aan het rondwandelen en ik werd al aangesproken door een groepje die de volgende dag wouden gaan duiken maar de boot zou niet uitvaren met te weinig mensen en aangezien ze over 2 dagen zouden vertrekken moest het voor hun morgen gebeuren .. en als zij nu al zoveel problemen hebben .. wat als ik dan alleen naar een duikschool ga ..dan wilt de boot helemaan niet vertrekken.. dus hup.. ik met hun mee .. heel de straat op en af gewandeld en iedereen die ze zagen .. spraken ze aan .. of ze wouden gaan duiken .. best grappig om te zien .. en ik stond erbij en keek ernaar.. haha typisch.. na een halfuurtje mensen ronselen wandelde we trug naar de duikshop.. hadden ze eindelijk genoeg mensen bij elkaar .. zei de kapitein dat die de volgende dag niet zou uitvaren met het slechte weer .. das balen … zoveel mensen aangesproken .. zoveel moeite gedaan .. en dan zo’n pech hebben .. voor mij was het geen probleem .. ik had nog dagen .. die dag was het vrijdag .. dus ben ik met hun iets gaan drinken en eten .. de volgende dag had ik een dagje niksen gepland .. zodat ik zondag lekker uitgerust kon gaan duiken .. aangezien het al zo lang geleden was .. (5jaar) was ik toch een beetje nerveus .. en wat zeggen ze daar dan .. oh het is gelijk fietsen .. zoiets verleer je niet .. gewoon blijven ademenen .. ohja merci .. dat weet men neus ook .. blijven ademenen .. dan was het nog een redelijk klein bootje .. met zen 15en .. 2 uur op open zee … dus dan weet je al .. huppa .. tis weer tijd voor te kotsen .. mezelf kennende .. dus ik ben vanchter op de boot gaan zitten .. de hele weg kijkend naar de horizon .. zodat ik niet ziek zou worden .. en woehoe .. gelukt .. ik was zo verbaasd … en gelukkig .. de hele trip .. zonder overgeven.. ik ga erop vooruit .. ik was wel een klein beetje verbrand .. maar dat nam ik er graag bij .. op zich .. de eerste duik : de blue hole .. stelde niet zo veel voor .. goed voor eens te zien .. maar veel was er ook niet te zien .. de 2De en 3de duik waren al een stuk beter , veel meer te zien .. en langer .. en dan maakten we tussendoor nog een stop op half moon caye , hier settelen zich de red feeted boobies .. in de galapagos zag ik de blue footed boobies .. hier de red feeted .. leuk om ze zo te zien .. nooit geweten dat er ook met rode voeten waren .. na weer een geslaagde dag .. kunnen we weer iets van het lijstje schrappen : dive the blue hole .. check and done …. Op naar het volgende .. de volgende dag was ik aan het twijfelen om nog te snorkelen .. na het duiken? Was het nog nodig? Wel uiteindelijk heb ik dan nog een half dagje geboekt om daarna dan de jetboat trug naar Belize city te nemen.. 3 uurtjes snorkelen … het was nog geen 5 min varen naar het rif .. de eerste stop : shark alley .. hier zag je haaien en sting rays zwemmen .. en niet eentje of 2 .. nee.. hele groepen .. en best grote.. deze moesten we natuurlijk eventjes geaaid hebben .. gewoon om eens te voelen hoe ze voelen .. lekker glibberig en glad .. dan trug 2 min de boot op .. volgende stop “het kanaal” hier waren er koralen en vele vele vele verschillende visjes … en zelfs octopusjes .. hierna de laatste stop .. 2 min de boot op .. en trug het water in.. in de “coral garden” : koraal overal .. met visjes natuurlijk .. het was het tripje zeker waard .. hierna rap gaan omkleden , tassen nemen , iets eten en de jetboot op naar de city .. hier aangekomen .. begon ik het pas te voelen .. toen ik men tas trug op men rug moest dragen .. amai .. taxiiii? Hier draag men tas ook maar even .. werk voor je geld .. aangekomen in het guest house dan .. daar zat ik met de gebakken peren .. of beter .. gebakken rug en benen … amai .. zo rood ben ik nog nooit geweest … ik heb zeker 3 dagen niet op men rug kunnen liggen , op de wc zitten ging met moeite .. en dan bleef ik nog aan de wc bril plakken … pijnlijk .. snachts de ventilator op men rug en benen .. en ik ben zeker 5 keer opgestaan voor mezelf in te smeren .. niet dat het veel hielp .. maar toch .. ja .. Daar gingen men plannen .. ik wou de volgende dag de bus nemen .. maar dat ging niet gaan .. dus heb ik maar een paar dagen rust genomen in de city .. niks gedaan .. gerust .. en veel insmeren .. op 2 dagen was men fles after sun al half leeg .. en twas een grote fles .. dus na een paar dagen niksen wou ik toch iets gezien hebben van de city .. dus ben ik een beetje gaan rondwandelen .. liep ik nog rond gelijk een debiel .. juist of ik in men broek gekakt had .. haha .. maar goed .. ik aan het wandelen .. zie ik opeens zo een grote groepen toerstisten .. ik huh .. waar komen die allemaal vandaan .. bleken er 2 cruise schepen aangemeerd te zijn .. dus ik gaan kijken .. alsof ik nog nooit een cruise schip had gezien .. hier werd ik aangesproken door een lokale man .. die van die souvenirs verkoopt .. ik zeg ik hoef niks .. nee nee .. ik wil alleen maar praten .. allez dan .. wandel dan maar mee .. heb ik het weer zitten .. goed .. aan het wandelen .. vraag die opeens .. wil je een kokosnoot ? kzeg bwa nee .. das veel te duur .. al die amerikanen maken alles zo duur .. ipv van belize dollars word alles al direkt in amerikaanse dollars gevraagd .. ja laat maar … nene .. ik betaal zegt die zo .. ik ben lokaal .. ik krijg de normale prijs .. ja wel .. waarom ook niet .. als het gratis is .. kan je niet nee zeggen .. awel .. niet te zuipen die dingen .. bah .. oh vind je het niet lekker? Ja nee .. wacht .. dan doen we er wat rum in .. dan is het al veel beter .. ja watte .. een scheutje zeggen ze dan … je proefde alleen nog maar rum .. maar hij had wel gelijk .. twas direkt een stuk beter … hierna ben ik trug naar de hostel gegaan voor een beetje rust .. in de vooravond wou hij dan weer afspreken .. ja is goed .. om 5 uur gingen we dan naar een park .. direkt maar even zeggen dat er niks gaat gebeuren .. dat ik niet geintereseerd ben .. anders ben ik later de klos .. ah geen probleem zegt hem .. hij begreep het .. toch eens iemand die het begrijpt .. leg maar eens aan mannen uit .. dat je geen intresse hebt .. dan vragen ze heb je een man? Uh nee ; een vriend? Uh ook niet .. wat is dan het probleem? Waarom heb je geen intresse? Ja gewoon niet .. hier moet je tegenwoordig al een reden voor hebben .. heel vervelend .. maar goed .. hij was wel cool .. hebben we nog een ketting zitten maken samen .. die heb ik dan nog gekregen ook .. ondertussen heb ik ook al een pak email adressen , telefoon nrs en namen gekregen van de mannen die ik onderweg ben tegengekomen .. zonder de backpackers gerekend .. en ik moet ze allemaal teleurstellen.. haha .. sukkelaarkes .. de volgende ochtend ben ik dan vertrokken naar orange walk .. voor een boot tripje over de rivier naar de ruines van lamanai .. in orange walk had ik het weer zitten .. begint er een man te praten .. en dan wil je vriendelijk doen .. en na een uurtje praten en rondwandelen is die verliefd .. lap .. dan denk je shit .. weer zo 1 .. en dan geraak je er natuurlijk niet vanaf .. hup naar het hostel .. ja goedenacht en maken dat je uit het zicht bent .. de volgende ochtend .. de dag van de trip .. stond die me toch niet op te wachten .. echt? Omg .. zenuwen .. was het nu zo een knappe jonge gast .. daar kan ik nog mee leven .. maar het was zo een oude zak .. lelijk .. een zager.. pff .. dan kwam de gids gelukkig .. en kon ik hem achterlaten .. op naar de boot .. voor een 90 min ritje op de rivier .. om daarna een toer door de ruines te krijgen .. met gids .. in het begin is het wel fijn .. maar na de 10 verschillende palmbomen en de uitleg bij iedere boom was ik het toch beu hoor .. dan weet ik weer waarom ik naar van die plaatsen ga zonder gids .. wat ze vertellen gaat het ene oor in en het andere weer uit .. alle verschillende bomen en dingen .. wie weet nog hoe wat eruit ziet aan het einde van de toer .. goed .. de ruines waren wel mooi om te zien .. hier konden we ook weer omhoog klimmen om zo een uitzicht te krijgen over het meer .. heel mooi.. alleen altijd die trappen omhoog en omloog .. omhoog gaat nog .. maar naar beneden .. ik ben altijd bang om te vallen .. ik ben al zo onhandig .. op straat struikel ik al over men eigen voeten .. en dan sta je daar 30 meter hoog .. met ongelijke trappen en niks om je aan vast te houden .. en dan denk ik .. niet struikelen .. niet struikelen .. hoe mooi het ook boven is .. ik ben dan toch blij dat ik trug veilig beneden sta .. na de hele toer kregen we een ritje over de rivier terug naar het dorp .. waar ik de volgende dag vertrokken ben richting mexico .. Maar dat is voor een volgend verhaal .. dus tot de volgende ..
en fotos volgen later .. of kijk op facebook

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Belize, Orange Walk

myriam

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 26524

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 31 Augustus 2016

costa rica to mexico

13 Januari 2012 - 16 Mei 2012

midden amerika

18 September 2009 - 08 Mei 2010

Zuid - Amerika

23 Augustus 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

06 Juli 2012 - 30 November -0001

central america 2

Landen bezocht: