cuba.. - Reisverslag uit Havana, Cuba van myriam - WaarBenJij.nu cuba.. - Reisverslag uit Havana, Cuba van myriam - WaarBenJij.nu

cuba..

Door: myriam

Blijf op de hoogte en volg myriam

09 April 2012 | Cuba, Havana



na isla mujeres heb ik nog een dagje in cancun vertoefd .. nog meer niks doen .. behalve dan de vuile was .. allez .. beter gezegd .. die laten we doen .. hier heb ik ook eens men tas opgeruimd , alles wat overbodig was weg .. wat jammer genoeg niet zoveel was .. alles wat we niet gebruiken duwen we onderaan de rugzak .. voila .. alles weer netjes geordend en alles ruikt weer fris .. de volgende ochtend ben ik dan naar vallodolid gegaan..normaal een 2en een half uur durend ritje ...werd er 1 van 3 en een half .. ja wat wil je .. als de bus om de 5 meter moet stoppen om er iemand op of af te laten .. echt zo vervelend .. goed aangekomen in vallodolid .. merk je al snel dat het een stuk minder toeristisch is .. op zich een aangenaam stadje .. behalve dat het er snikheet is .. zonder wind .. je hebt nog geen 5meter gewandeld of je bent je al kapot aan het zweten .. maar we zijn hier voor een reden .. jawel chichen itza ( je hebt mexico niet bezocht als je chichen itza niet hebt gezien .. hoe toeristisch het ook is .. ) en de equinox ( beneden aan de piramide staat een kop van een slang .. en dmv de zon komt zijn lijf terecht op de zijkant van de trappen met een schaduw ) ik had vernomen dat deze de 21ste op zen best ging zijn .. dus wanneer waren we daar jawel .. de 21ste .. dus die ochtend lekker vroeg opgestaan .. zodat ik de collectivo ( busje) kon nemen om 6 uur zodat ik er zo vroeg mogelijk zou zijn .. om 6 uur sta ik daar te wachten .. geen busje natuurlijk .. om half 7 dan maar een andere bus genomen die naar piste ging .. een dorpje 30min wandelen van de ingang .. hup stond ik eindelijk aan de ingang .. haast geen kat te zien .. hm .. hier klopt iets niet .. ben ik naar binnen gegaan om 8u smorgens .. en gevraagd hoe het zat met die slang .. ohja .. dat is van 4 tot 5 in de namiddag .. jah daar stond ik weer met open mond .. mij hadden ze namelijk verteld dat deze de hele dag tezien zou zijn .. daarom dat ik er zo vroeg was .. zodat er niet teveel volk zou zijn .. en dan hoor je zoiets .. jawadde .. ik kon wel gillen .. goed .. ja het is zo .. en we zijn speciaal vandaag gekomen voor die slang.. dus om eerder te vertrekken zou ook stom zijn .. dus ik overal op men gemakje gaan rondkijken .. jammer dat je niks kan beklimmen.. dat zou de tijd al een stuk rapper laten gaan .. maar goed .. na 2 uurtjes ben ik uitgekeken .. en dan moet je nog zo'n 6 uur wachten .. dus wat doe je dan ... nog meer wandelen .. en hier en daar een praatje maken met de lokale mannetjes .. wel eigenlijk beginnen ze altijd tegen mij te praten .. en dan doe ik maar vriendelijk terug .. maar goed .. na de lange uren wachten was het dan eindelijk zover .. de slang ging naar beneden komen .. iedereen zat voor de piramide te wachten .. zo'n 17.000 man .. en dan hoor je mensen klappen en doen .. en dan kijk je .. en zie je een stukje schaduw .. helemaal niet wat je had verwacht en hoe ze het je vertelde .. ik dacht namelijk dat de schaduw over alle trappen naar beneden zou komen .. maar nee .. het was op de zijkant .. dat hadden ze me dus ook al verkeerd uitgelegd .. maar ja .. iedereen aan het klappen en aan het bidden .. ik ben blij dat ik het gezien heb .. maar om te zeggen .. amai .. geweldig .. nee toch niet .. had ik het geweten .. dat ik daarop aan het wachten was ... dan weet ik niet of ik er wel 8u voor zou wachten .. de sfeer enzo was er wel .. maar geloof me 8u is verdomd lang .. dan om 5u was de schaduw verdwenen en liep iedereen dus naar de uitgang .. maar dan ook iedereen .. stond er een rij van hier tot in tokio te wachten op de collectivos .. ik dacht nee nee .. ik ben via de grote weg gekomen .. daar zullen ook wel busjes zijn .. maar helaas pindakaas ... alle bussen die via de grote weg gingen stopten eerst aan de ingang .. na een half uur wachten .. was er dan toch eindelijk ene die niet via de ingang passeerden en die stopte gelukkig .. wel propvol .. maar ik zat dan eindelijk op de bus .. na een lange lange lange dag .. was ik dan ook supergelukkig toen ik in men bedje lag .. de volgende ochtend werd ik gebeld door een vlaamse toeragent , die zei dat men toertje naar kantemo ( grot waren slangen vleermuizen eten ) door kon gaan , dus om half 2 moest ik daar zijn zodat we konden vertrekken .. en wat hadden we nodig voor deze toer .. jawel een lange broek .. die ik pas helemaal onderaan men tas had gestoken .. resultaat : heel men tas weer overhoop .. de eerste stop.. een prive cenote .. waar we een frisse.. heel frisse duik hebben genomen .. dan een bezoekje gebracht aan een kerk , deze heeft een oorlog overleeft , maar je ziet de schade nog goed .. 1 muur is gewoon helemaal weg .. dus het zonnetje schijnt er lekker binnen .. en deze kerk is nog steeds in dienst .. en de laatste stop .. de grot .. eer we de grot binnen gaan kregen we een fiets ..want er moest tot aan de grot gefietst worden .. op de heen weg .. geen probleem ,want er was nog licht .. op de weg terug .. dat was wat anders.. zo in het donker met een klein kut lichtje .. is het al direct een stuk gevaarlijker.. aan de grot gekomen , kregen we een helm met lampje , handschoentjes en een maskertje voor de mond .. al die vleermuizen stront .. zal wel niet zo gezond zijn .. om dit steeds in te ademen.. goed daar gingen we dan .. op zoek naar hangende slangen .. whoeeew .. spannend.. en we hadden geluk .. zeker 5 slangen gezien .. waarvan er 3 lekker aan het smullen waren ... mmm vleermuisjes ... best interesant .. aangezien alles wat in de grot leeft blind is ... dus hoe ze toch maar die vleermuizen te pakken krijgen .. alles op reuk .. na een uurtje in de grot gekropen te hebben .. zijn we terug gefietst .. en hebben we een klein dinertje gekregen bij een maya familie .. de dag erna had ik weer een luier dagje .. het was niet warm in vallodolid .. maar gewoonweg heet .. als je buiten komt krijg je gewoon een klap in je gezicht .. en met zo'n weer wil je dus eigenlijk niet veel doen .. de dag ervoor had ik wel postzegels gekocht .. voor men postkaartje .. dom van me om niet direct met men kaartje te gaan .. maar goed .. geen probleem dacht ik .. ik ben er nu toch .. ik koop er .. en dan kan ik later gewoon langs wandelen en men kaartjes in de bus steken .. kom ik terug in men hostel met men postzegels .. en wil ik ze opplakken .. men postzegel zo groot als een kanon .. niet te geloven .. moest ik men postzegels opplakken .. heel men adres zou weg zijn .. dat ze daar nu niet aan denken .. zoiets moeten ze toch ook weten .. dus ik terug met men kaartje en postzegel .. vragen of ze een andere postzegel hebben .. en ik krijg als antwoord .. kort en krachtig : nee .. ja daar stond ik dan.. hoe vriendelijk zijn ze toch weer ... dus ja sorry smindy .. dat kaartje komt later wel .. niet mijn schuld .. de dag erna dan .. meer ruines.. jaja .. ik krijg er niet genoeg van .. vandaag is het de beurt aan ek balam .. hier kunnen we ze wel weer beklimmen ..maar om daar te geraken .. ga je oftewel met een toer .. wat ik niet wou of je gaat naar de taxi stand : ek balam en je zoekt je 3 andere passagiers om je taxi mee te delen.. stond ik daar .. niemand te zien natuurlijk .. ik heb altijd zo'n geluk .. na een beetje wachten en rond draaien .. kwam er dan eindelijk nog iemand.. hey wil je een taxi delen? je gaat toch naar ek balam? wel ja .. graag met 2 is het al goedkoper dan alleen .. dus hup met z'n 2tjes de taxi in.. op naar ek balam .. en aangezien we ook weer terug moesten .. hebben we heel de site maar samen bekeken .. anders zouden we erna weer hetzelfde probleem gehad hebben met de taxi .. nu was er langs de ruines nog een cenote om te bezoeken .. hm .. deze andere persoon wou deze graag gaan bekijken .. maar ik niet zo echt .. maar goed .. we waren er nu toch dus waarom ook niet .. nog een wandelingetjes erbij van 2 km .. lekker gezond .. maar ik had jammer genoeg wel geen zwemkledij bij me .. dus ik dacht .. laat ik me maar met men voetjes in het water gaan zitten .. daar dacht de trap toch anders over .. ik wou juist gaan zitten .. stond ik met men voet op zo'n supergladde trede .. hupla .. erin .. met kleren enal .. gelukkig had ik niks meer in men zakken zitten .. dus hop .. zwemmen maar .. het deed wel goed .. een beetje verfrissing op een hete dag .. door de zon droog ik wel erg snel .. dus zo erg was het nog niet .. was er ook een groepje homo's ..supergrappig.. beetje met hun gelachen..na een uurtje zwemmen zijn we dan terug gewandeld naar de taxi stand .. en wie stond daar juist met hun auto .. jawel de homo's .. kregen we nog een gratis lift terug naar de stad .. hoe lief toch .. hup samen met elena vanachter de jeep in ..dan hun met 4 vanachter en dan 2 vanvoor .. dus dat was wel super lief van ze .. uiteindelijk heb ik de ganse dag doorgebracht met elena die een bus had om half 3 smorgens naar isla holbox .. en ik vond het wat zielig om ze alleen te laten wachten .. dus ik zo lief als ik ben .. heb haar gezelschap gehouden ..zijn we nog naar een cacao museumpje geweest .. kregen we uitlegover de cacao .. en mochten we proeven .. ik ben geen fan .. hebben we nog een film gekeken en dan maar wachten tot het 2u was .. toen ik kreeg ik opeens een gek idee .. om met haar mee te gaan .. naar isla holbox .. waarom ook niet ..voor de komende dagen had ik geen plannen .. en ik was eerst van plan om naar isla holbox te gaan .. maar heb het uiteindelijk dan toch overgeslagen .. dus .. ik hup naar het hostel .. rugzak inpakken .. in het donker .. ik wou de andere niet wakker maken .. en terug naar het bus station .. hopend dat ik alles had ingepakt ..en dat ik de bus niet zou missen .. maar ik ben een snelle dus .. na 15 min stond ik al terug daar .. na een 2,5u durend ritje in de bus en nog een uurtje op de ferry waren we dan in isla holbox .. met een supermooie zonsopkomst.. super ..op zoek naar een hostel.. dit is weer zo'n klein eiland dat ze zich weer verplaatsen in golf karretjes .. de taxi(golfkarretje) stond al te wachten en dus lieten we ons maar leiden naar een hostel ..hier zijn we direkt gaan slapen ..want het was een lange nacht..daarna het eiland verkennen wat rap gebeurt was en verder niksen .. abosluut niksen .. restaurantje doen .. iets drinken en naar de zonsondergang kijken .. zalig .. das leven ..genieten.. wel voor een paar dagen toch .. en dan ben je het kotsbeu .. dan kan je niet wachten om iets te gaan doen .. hier moest ik dan dinsdag vertrekken .. richting cancun .. voor mijn vlucht van woensdag naar cuba .. in cancun nog rap men kleren laten wassen .. documentjes gekopieerd , ticket afgedrukt .. alles in orde gebracht .. en woensdag was het dan zover ..
cuba!
het begon al goed op de luchthaven .. supertraag ging dat inchecken .. ben je eindelijk aan de beurt .. visum? uhm ja.. ik wil één kopen .. ah .. ja daar .. kom daarna maar terug .. dus hup eerst een visum gaan kopen en dan terug naar die balie .. alles in orde .. is het dan eindelijk zover voor te vertrekken.. wat een 25min durend vluchtje zou moeten zijn .. werd er 1 van een uur .. hadden we nog ergens een ongeplande stop .. hoogst waarschijnlijk omdat de paus juist op dat moment cuba verliet .. en alle lucht verkeer stop gezet moest worden .. heel dom .. ja ik weet het .. hierdoor hadden we al een half uur vertraging .. en dan kwamen nog eens aan met alle grotere vluchten uit europa dus de lijn aan de immigratie .. lang .. heel lang .. nog een uur staan wachten .. en als je daar alleen moet staan .. saai! geloof me .. een uur kan verdomd lang duren .. eindelijk dan daardoor .. hup nog een controle .. bagage controle .. weer wachten .. en dan uiteindelijk 2.5u later had ik men rugzak en kon ik de luchthaven verlaten .. wel dat was het plan .. ik had een airport pickup geregeld.. zodat ik me nergens zorgen om moest maken .. niemand te zien .. en ik had natuurlijk het adres niet opgeschreven ..ahja .. want ik werd opgehaald .. ja ik was weer super bezig .. ik aan 2 duitsers gevraagd om een taxi te delen .. naar hun hotel .. daar dan gevraagd voor internet .. want alleen de hotels hebben internet , en hier en daar een internetcafe.. maar super duur .. en traag .. ik dat adres aan het opzoeken .. hup terug een taxi in .. komen we daar .. waren we aan het zoeken naar nr 428 .. nergens te zien .. nergens een plaatje of iets .. niks.. aan mensen aan het vragen .. kwamen we uiteindelijk bij de juiste uit .. wat een gedoe .. en dat allemaal door de paus .. man man .. ik had ook al niks meer gegeten sinds 12u dus .. ik aan het rammelen van de honger .. heeft de vrouw van de hostel nog gekookt .. kip met rijst .. ja.. maar goed dat ik honger had .. want geweldig was het nu ook weer niet .. om middernacht kon ik dan eindelijk gaan slapen .. hier had een ik een tweepersoonsbed en prive badkamer .. dus dat ging wel .. alleen het bed was wat kort .. dus daar liggen we dan weer schuin in .. sommige dingen zijn gewoon niet gemaakt voor lange personen .. volgende ochtend stond ik daar .. shit .. ik had geen map .. geen niks .. en ik wist niks .. dus ik maar beginnen wandelen richting plaza de revolucion.. wel dat was dus niks speciaals .. en er lag ook niks in de buurt .. geen informatie kioskje ofzo .. dus dan maar gevraagd aan een coco taxi om me naar de toersistische buurt te brengen.. old havana .. daar aangekomen .. dan merk je al direkt dat je op de juiste plaats bent .. met zeker 30 toerbussen die er geparkeerd staan ..en natuurlijk niet te vergeten de oude amerikaanse auto's .. waar cuba toch om bekend staat .. best wel sjiek om zo te zien .. wat wel weer minder is .. hun uitlaatgassen .. das goed voor mee ziek te worden.. en als je aan het rondwandelen bent en er passeert juist ene met zen gassen ..je voelt je gewoon zo vuil .. in old havana ben ik dan maar beginnen rondwandelen .. en een al maar direkt een toertje geboekt voor de volgende dag .. nog meer rondgewandeld en gewandeld .. ook maar een gidsje gekocht met een map .. kan handig zijn .. de volgende ochtend dan op toer .. richting vinales .. met een stop aan een tabaks fabriek , een rum fabriek , een grotje met boottochtje , een muur met een historisch schilderwerk en een familie die tabak verkoopt .. dus de dag was wel goed gevuld .. alleen vond ik er niet zoveel aan .. jammer genoeg .. in de tabaks fabriek .. daar wandelde we eens door .. met een beetje uitleg .. de rum fabriek .. daar gingen we nog sneller door ..eigenlijk gingen we haasr direkt naar het winkeltje.. die grot .. pfjah .. er was gelukkig wel een goede lunch .. dat viel dan toch mee .. die muur .. was ook geen bal aan .. maar die familie was dan wel weer interresant .. om te zien hoe ze daar leven en werken ..zie nog overal van die oude schommelstoelen staan.. zelfs op de veranda.. terug aangekomen in men hostel dan .. waren er 2 jongens van ierland aangekomen .. amai .. speciaal gevallekes zenne..nerds .. alles zo analiseren en uit- en aankleden .. willen weten hoe alles in mekaar zit .. maar dan ook alles .. terwijl voor sommige dingen gewoon geen uitleg is en het is zoals het is .. maar dat snappen ze niet .. maar goed .. die avond zijn we dan uitgegaan .. was er juist die avond een concert : reggeaton : gente de zona .. super concert .. echt ongelofelijk .. alleen de mensen daar zijn wat irritant .. veel prostituees naar het schijnt .. daar hadden de ieren nogal last van .. maar als je ze zou zien .. dan begrijp je het wel .. en dan vervelende mannen .. die niet snappen dat je alleen wilt kijken zonder te dansen .. en dan zitten ze met hun handen rond je middel je proberen te doen dansen .. pfoeew .. irritant .. rond een uur of 3-4 waren we dan terug in het hostel .. kregen we deur niet open .. hadden ze juist het slot gesloten waar we geen sleutel van hadden .. dus hup naar boven naar de eigenaar voor de sleutel vragen .. juist op tijd .. want we waren nog geen minuut binnen of 1 van de ieren hing al boven de wc .. typisch .. denken dat ze kunnen drinken en dan na 5min boven de wc hangen.. die avond werd ons ook gezegd dat het uur die nacht zou veranderen en 1u werd 12 .. smorgens worden we wakker en ik vraag voor de zekerheid .. is dit het uur ? oh nee .. dat is pas deze nacht .. ah .. ok .. goed .. zijn we nog wat gaan rondwandelen in het centrum .. komen we in een hotel .. zien we een papier liggen dat het uur niet achteruit maar vooruit gaat .. woew .. verwarrend .. die zegt sus en die zegt zo .. en ik moest het toch wel weten .. want de volgende ochtend wou ik de bus nemen richting trinidad .. dan wil je toch wel op het juiste uur daar staan .. aangezien er maar 2 bussen per dag gaan .. maar goed .. ik was er op tijd .. tot ik aan het loket stond .. ja de bus is vol .. wacht maar even .. ja dan begin je toch te denken shit .. uiteindelijk mocht ik toch opstappen net voordat de bus vertrok .. en dan zie je dat de bus half leeg is .. logica .. goed .. op weg voor een 6 uur durend ritje .. lekker oncomfortabel .. aangekomen in trinidad .. je weet niet wat je overkomt .. staat daar zeker 20-30 man te schreeuwen .. casa? casa? hoe kan je nu in hemelsnaam kiezen? ga je naar de ene dan bekijkt de andere je weer zo vies .. koppijn krijg je ervan .. en dat na zo'n lange busrit .. ik zeg ja .. ik wil zoveel betalen en het moet kortbij de plaza zijn .. dan maar rap 1 gekozen .. en we konden vertrekken .. droeg ie men tas nog .. dus dat was ook weer gemakkelijk .. ook al weegt ie maar 16kilo .. dus niet zo heel veel .. aangekomen in het huis .. amai wat een krot .. alle kamers zien er niet uit .. en dan zag ik mijn kamer .. amai .. fatsoenlijk enal .. prive badkamer , airco ,dubbelbed .. niet slecht , ik denk dat het de beste kamer van heel het huis is .. vroeg die nog of ik ontbijt of avondeten zou willen .. dit heb ik 1 keer gedaan .. en het viel best mee .. dezelfde dag heb ik nog wat rondgewandeld .. en natuurlijk weer toertjes geboekt .. toen ik aan het rondwandelen was werd ik aangesproken door een oud vrouwtje en ze vroeg of ik een pen had .. ik zeg ja .. hier .. en daar ging mijn pen .. ik dacht dat ze iets wou opschrijven ... nu bleek dat het een cadeautje was voor haar kleindochter .. ah ..ja .. ok .. bye bye pen .. nu blijkt dat ze er regelmatig achtervragen of je dingen voor ze hebt meegebracht ..omdat het zo'n arm land is .. wist ik veel ... die avond ben ik naar een muziekband gaan kijken en er was natuurlijk ook salsa te zien .. de volgende ochtend ben ik met de bus naar het strand gegaan .. voor men duik .. jaja .. ik ga weer duiken .. en deze keer zonder zeeziek te worden .. want er komt geen boot aan te pas .. we stappen zo het water in , zwemmen een stukje en dan kunnen we naar beneden .. maakte de instructeur nog fotos en filmjes .. kreeg ik deze nog op cd .. super .. eindelijk eens fotos van duiken .. het was een super duik .. normaal gingen we tot zo'n 12m gaan .. maar uiteindelijk zijn we toch tot zo'n 20m geweest .. altijd gemakkelijk als je alleen bent met de instructeur .. geen grote groepen ofzo .. alle aandacht voor jezelf .. na 50min onderwater zijn we dan terug gekeerd .. had hij me afgezet aan de bushalte .. zodat ik naar een ander strand kon gaan .. stond ik te wachten en wachten .. geen bus te zien .. wou ik een taxi laten bellen .. begon er een man met me te praten .. en ik ging net zitten .. en de bus vloog voorbij .. dan heb je zoiets van shiiiiit .. heb ik hem overtuigd om me tot aan het strand te brengen .. en daarna heb ik hem ergens gedumpt .. man wat een zaag .. de ochtend daarna stond er alweer een toertje op het programma .. een tochtje naar de bergen .. een waterval bezoeken .. vroeg ik in het toerbureau .. hoe lang/hoe ver wandelen is het en is het gemakkelijk of niet ? oh .. iets van een 2km op en 2km terug .. tis een gemakkelijke wandeling .. ah ja ok .. dus ik met men flip flopkes naar daar .. zag ik alle andere .. met van die enorme wandelschoenen .. uhm ja .. wat een gemakkelijk tochtje bleek te zijn .. werd er 1 van 3u wandelen .. eerst naar beneden.. dat ging wel .. alleen krijg je pijn aan je knieen van het afremmen .. dan hadden we een frisse duik ... amai .. koud eigenlijk .. maar het deed goed .. oh zo goed .. maar dan de terug weg ... alles wat we eerst naar beneden deden .. moeten we nu weer op .. pfieuw.. ik was blij dat ik boven was .. en dat men tenen het overleefd hebben .. op een paar stoten na .. moe maar voldaan terug naar het huis om te slapen .. en de volgende ochtend was het alweer tijd om terug naar havana te vertrekken .. deze keer met een taxi .. deze pikt je op aan je huis en dropt je waar je wilt zijn .. en de taxi word gedeeld met 3-4 andere personen .. dus het is voor dezelfde prijs .. alleen gaat het een stuk sneller dan de bus .. op 4 uur waren we trug in havana .. in een ander huis .. iets duurder maar korterbij het centrum ..en sjieker.. als je de buitenkant en de wijk ziet.. dan denk je ai ai ai wat een shitzooi maar dan kom je binnen .. en dan is het van amai .. en wat doen we dan .. wandelen .. wandelen .. nog meer wandelen .. wou ik naar de zonsondergang gaan kijken .. kwam de brandweer opeens aangereden .. met duikers .. dus ik zo nieuwschierig als ik ben .. moest toch ook even een kijkje gaan nemen .. zag ik net dat ze een lichaam uit het water viste en op de boot gooide .. maar ze waren helaas te laat .. hij was al overleden .. hij was dronken gaan zwemmen .. met dit als resultaat ..hopelijk leren de jongere gastjes er wat van .. dan ben ik terug gaan zitten wachten op de zonsondergang .. nog wat gepraat met mensen .. hierna toonden ze me ook een palador .. een huis waar je kan gaan eten .. dus je zit gewoon in hun woonkamer te eten eigenlijk .. het was eens wat anders .. maar lekker .. men laatste dag dan in havana .. heb ik dan maar eindelijk eens de bustoer gedaan .. die langs alle toeristische punten stopt .. haast 2 uur boven in de openlucht gezeten .. met als resultaat .. op de laatste dag cuba .. verbrand .. jawel .. hoe is het toch mogelijk .. gelukkig doet het geen pijn deze keer .. niet zoals de vorige keer .. vandaag ben ik dan terug gevlogen naar cancun .. voor nog 6 weken vakantie .. en dan zit het er alweer op .. wat gaat het toch snel ..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cuba, Havana

myriam

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 26528

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 31 Augustus 2016

costa rica to mexico

13 Januari 2012 - 16 Mei 2012

midden amerika

18 September 2009 - 08 Mei 2010

Zuid - Amerika

23 Augustus 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

06 Juli 2012 - 30 November -0001

central america 2

Landen bezocht: