de eerste maand - Reisverslag uit Flores, Guatemala van myriam - WaarBenJij.nu de eerste maand - Reisverslag uit Flores, Guatemala van myriam - WaarBenJij.nu

de eerste maand

Door: myriam

Blijf op de hoogte en volg myriam

19 Februari 2012 | Guatemala, Flores

de eerste maand zit er alweer op .. wat gaat de tijd snel als je je amuseert.. na xela (en men eerste aardbeving..) zat ik dus in san pedro .. een hippie stadje aan het meer.. mooi meer, lekker warm weertje , gezellige mensen.. maar niet echt iets voor me ..
dus maandagochtend ben ik daar vertrokken richting sumpango.. om 8 uur stond ik klaar,te wachten op de bus .. minibusjes .. waar zo'n 10-11 personen zouden inpassen .. wel als je zo'n busje in europa zou nemen .. in de bus waar ik in zat .. zaten we met zen 17 zonder de chauffeur .. lekker krapjes ,want de bussen zijn gemaakt voor kleine mensjes(iedereen in zuid en midden amerika zijn klein – sommige komen maar tot borsthoogte(als ze al zo hoog komen)) .. dus iedere keer als er een snelheids drempels , dan zit je met je knieen te schuren tegen de stoel voor je .. en geloof me .. snelheids drempels .. dat is er niet 1 of 2 maar direkt 10 op een korte afstand en bij ons gaat alles mooi plat rechtdoor terwijjl je hier door de bochten vliegt omhoog - omlaag – omhoog en trug omlaag .. dus geweldig om ziek te worden goed na 4-5 uur rijden in dit krappe busje werd ik afgezet waar ik een ‘chickenbus’ moest nemen om tot in sumpango te geraken.. de naam ‘chickenbus’ : ze nemen hun kippen mee de bus in , of ze gaan het dak op .. de chickenbussen zijn de oude amerikaanse schoolbussen ( je kent ze wel van films ( de gele ) alleen zijn ze hier een beetje aangepast.. ze hebben felle kleuren en de zitplaatsen zijn wat aangepast .. waar wou zouden denken dat ze voor 2 personen zijn .. nee nee .. 3 personen .. en jawel ook als er al 2 dikke vrouwen zitten .. moet je gaan zitten .. ook al zit je maar met een halve bil derop .. zitten zal je .. dus stel je maar eens voor .. 2 dikke maddamekes .. en dan je halve bil derlangs en de rest zit in de open spatie in het gangpad .. en dan telkens als er iemand bij komt of uit moet dan moet je weer recht staan want ja je zit in de weg .. iedereen die langs je moet en dan stinken ze nog eens .. geweldig .. twas weer een ervaring op zich .. gelukkig was het maar een ritje van 20 minuten ..
eindelijk in sumpango aangekomen.. was er geen taxi te zien .. geen tuk tuks .. niks .. als je ze nodig hebt dan zie je ze niet .. en als je op je gemak wilt rondlopen dan laten ze je niet met rust .. ongelofelijk .. nu bleek dat al die mini-mini busjes die voorbij reden .. dat dat de taxi’s waren .. hoe moet je nu zoiets weten? Tis precies of je moet het maar rieken.. Maar goed .. ik ben er geraakt : hier zou dan ik vrijwilligerswerk gaan doen .. of dit was toch men plan ,tot ik daar aankwam .er was er geen "kat" te zien.. ik zou de enigste vrijwilliger zijn .. goed .. daar kon ik nog mee leven ..ik ging namelijk voor de honden en katten .. tot ze me lieten zien waar ik de komende 2 weken zou slapen en wonen .. verschrikkelijk .. alles was zo vies en vuil , op het bed lagen nog vuile lakens .. der hadden zeker al 10 mensen voor me in geslapen .., de badkamer was vuil en er was geen warm water , de koelkast was vies en daar moet je dan je eten in leggen .. is goed voor ziektes optelopen .. en waar je dan moest koken.. alles stond gewoon open.. potten,pannen,bestek en dan liepen er nog 2 katten rond .. die zaten overal aan en in .. bah .. nee .. daar stond ik dan stomverbaasd.. en ik dacht shit .. wat ga ik doen?wat ga ik doen? Op dat moment kon ik wel janken .. echt wat een rotzooitje.. dus wat doe ik ..:een briefje achtergelaten .. sorry hier kan ik niet wonen .. ik had graag geholpen maar niet op deze manier .. en ik ben gaan lopen .. heel erg .. maar dat kon ik echt niet zeggen .. ik heb zo al geen haar op men tanden .. en dan zeker niet met zoiets .. dus daar liep ik dan .. en op de site stond er dan dat het project maar 15 min wandelen was van het ‘centrum’ .. dus niet .. ik met al men bagage .. berg op – berg af .. en lopen maar .. tot ik eindelijk iemand tegenkwam.. en hij sprak nog een beetje engels dus .. dat viel dan weer mee .. kvroeg hem waar ik een bus kon nemen naar antigua ( een stadje dat super toeristisch is ) maar dat wist hij niet .. dus zegt hij zo .. kom maar met me mee .. dan vragen we wel het wel even .. dus wij rond aan het rijden .. en aan het vragen waar ik de bus kon nemen .. nu ging er geen direkte bus richting antigua .. dus zei hij zo .. ik ga richting guatemala , rij maar met me mee , dan drop ik je bij de halte richting antigua ..met een vreemde man de auto in .. achja waar om ook niet .. ik moet er toch geraken .. dus na een ongemakkelijk ritje in de auto .. we zaten met 3 voorin: de meneer aan het rijden , zen zoon erlangs met men grote tas op zen schoot en dan ik daarlangs met men kleine tas .. twas krapjes .. maar zo vriendelijk .. en hij wou er niks voor .. fijn he .. dus hij dropte me aan de kant van de weg .. ik moest alleen nog over de brug gaan, naar de andere kant van de weg.. en daar moest ik dan een chickenbus nemen naar antigua .. gelukkig ook maar 20 min .. want die bussen zijn altijd zo druk.. net kippen in een kippenhok.. aangekomen in antigua stond er een man te wachten om toeristen op te pikken .. juan.. heeft die me nog 8 dagen spaanse les aangesmeerd.. en ja .. waarom ook niet .. het kan er alleen maar op verbeteren.. en tis hard nodig .. hier heb ik dan een kleine 2 weken bij een familie gewoond .. die voor 3 maaltijden per dag zorgde .. en ja ik ben een moeilijke.. en ze heeft er super rekening meegehouden .. want alles wat ik niet lust moest ik opschrijven .. en dan zorgde ze voor iets anders.. niet slecht .. lekker gemakkelijk .. alleen de uren waren een beetje raar .. om half 8 kreeg je ontbijt , dan van 8 tot 1 spaanse les ; om 1u was er lunch en dan om half 8 was er avond eten.. maar van 1 tot half 8 is een lange tijd.. wel voor mij toch .. ik eet toch liever wanneer ik zelf honger heb .. dus ik heb daar zo’n kleine 2 weken gewoond . .fijne mensen leren kennen , woonde er een man van amerika .. die er voor 6 weken op vakantie was , met hem ging ik bijna iedere avond iets drinken .. best gezellig .. hij schreef ook alles op in zen notitie boekje .. echt grappig.. op het einde van de week kende we iedere bartender met zen eigen verhaal .. en dan maken ze natuurlijk ook je drankjes wat sterker.. daar doen we het voor he.. dat was de eerste week .. dan de tweede week kwam zen vriendin voor 2 weken.. en overal waar we kwamen dachten ze dat het men ouders waren .. iedereen zei van .. oh wat een leuke familie , hoe fijn dat je met je ouders reist .. ja echt niet .. gelukkig konden we goed opschieten en zijn we de eerste zondag naar chichi gegaan .. een super grote markt .. alleen waren de mensen een beetje opdringerig .. ze vroeg je niet gewoon wil je dit kopen? Nee nee .. direkt in je gezicht.. kopen? Ja nee .. dank je .. en het 2de weekende zijn we dan naar zee vertrokken .. monterrico .. best wel mooi .. en romantisch als je met 2 zou zijn .. goed voor een weekend maar niks meer .. dus ik was best blij dat ik zondag trug kon naar antigua .. dinsdag was het dan men laatste avond in antigua ..
woensdag ochtend ben ik dan vertrokken naar semuc champey .. de bus rit op zich was al een hele ervaring .. om 8 uur smorgens vertrokken en om 7 u savonds waren we er dan eindelijk .. wel ze zeggen dat ze je oppikken om 8 uur .. maar dan beginnen ze pas .. als je dan als laatste aan de beurt ben dan kan het al half 9 – 9 u worden .. en eer je dan goed vertrokken ben .. en dat ze alle bagage goed hebben vastgemaakt vanboven op het dak .. dan is er al een goed uur voorbij .. gelukkig hadden we een goede chauffeur .. hij reed goed door .. en snel .. ik was zo blij dat die goede remmen had .. want amai .. bij elke bocht hoorde je de banden piepen.. na zo’n 6 uur zo gereden te hebben .. kwamen we op een zandweg met allemaal stenen ,dus daar moest die wel rustig rijden .. daar begon het hobbelige deel van de rit .. zo nog een uur gezeten in de bus .. dan kwamen we in lanquin,hier moesten we overstappen van de mini bus naar een pick up truck.. dus dan gooien ze je bagage vanachter in , en dan kan je kiezen of je gaat binnen zitten of je blijft vanachter staan .. aangezien dit de eerste keer was dat ik in zo’n pickup zou zitten .. koos ik dus voor vanachter te gaan staan .. best leuk.. en een goede work-out voor je armen .. want amai .. weer zo’n hobbelige weg en dan gaat het nog eens omhoog en omlaag .. en omhoog en omlaag en dan moet je je maar vasthouden zodat je je niet bezeert ..awel ik moet zeggen .. die 10km.. leken der wel 30.. we hebben der zeker een uur over gedaan ..maar goed.. dat hebben we dan ook eens meegemaakt .. aangekomen in het hostel dan hebben we lekker gegeten en om 10 uur viel de elektriciteit uit dus dan zijn we maar gaan slapen. De volgende ochtend stond er een toer op het programma, beginnend met een ‘wandeling’ naar de mirador waar je alle baden vanboven uit kon bezichtigen.. hierna zijn we derin gaan zwemmen , van de ene pool naar de volgende.. bij de 1 moest je erin glijden , bij de andere kon je er dan weer in springen.. super leuk en super mooi.. hierna gingen we trug om lunch te bestellen en terwijl ze dit klaar maakte gingen we tuben op de rivier , hier kreeg je een binnenband waarin je dan moest gaan zitten en dan werd je zo meegesleurd door de stroming van de rivier .. superleuk .. alleen jammer dat het zo kort was.. hierna stond de lunch dan klaar en na de lunch was het alweer tijd voor de volgende activiteit .. een bezoekje aan de grotten .. deze staan half onder water , op sommige plekken moet je zelfs zwemmen , of een ladder beklimmen en dit allemaal met een kaarsje in de hand , dus dan moest je nog eens zorgen dat je kaars aanbleef .. anders zat je daar in het donker .. echt iets speciaals om te zien was er niet .. maar gewoon de ervaring om eens in zo’n grot te zitten met zo’n kaarsje was best wel leuk om te doen .. weer iets wat ik van men lijstje kan schrappen.. na een volle dag van activiteiten stond er de volgende dag weer een bustrip op het menu .. eerst weer een uurtje vanachter in de pickup truck , en dan nog eens zo’n 8 uur in de mini bus.. (om 7 u vertrokken en om 17u aangekomen) weer een lange dag .. je doet de ganse dag niks dan zitten in de bus .. en nog ben je stikkapot .. nu zit ik in flores .. al 2 dagen ondertussen , lekker relaxen en niks doen .. op het programma staan nog de ruines van tikal en dan zien we wel weer.. ook hier heb ik weer iets raars meegemaakt , ik lag te slapen (vanonder in een stapelbed) en ik hoor het meisje boven me in haar bed gaan.. straalbezopen wel .. maar ze lag toch in haar eigen bed en opeens werd ik wakker en lag ze naast me .. zo raar ..haar hoofd lag nog niet tegoei neer of ze was al vertrokken.. en snurken dat ze deed .. maar goed dat ik men ipod ophad .. de volgende ochtend word ze wakker van shit hoe ben ik in uw bed beland? ze wist zelf niet wat er gebeurt was .. best wel grappig .. en we hebben weer iets meegemaakt .. haha .. wel tot zover dit berichtje .. binnekort weer meer ..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Flores

myriam

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 127
Totaal aantal bezoekers 26528

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 31 Augustus 2016

costa rica to mexico

13 Januari 2012 - 16 Mei 2012

midden amerika

18 September 2009 - 08 Mei 2010

Zuid - Amerika

23 Augustus 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

06 Juli 2012 - 30 November -0001

central america 2

Landen bezocht: