en we zijn alweer halfweg.. - Reisverslag uit Cancún, Mexico van myriam - WaarBenJij.nu en we zijn alweer halfweg.. - Reisverslag uit Cancún, Mexico van myriam - WaarBenJij.nu

en we zijn alweer halfweg..

Door: myriam

Blijf op de hoogte en volg myriam

18 Maart 2012 | Mexico, Cancún

op weg naar mexico ..de hele oostkust bestaat eigenlijk uit stranden , ruines , cenotes en feestjes .. dus dan weet je al wat je kan verwachten .. vanuit belize is het zo'n 4 uur tot de grens ( chetumal ) .. wat ze wel niet zeggen als je op de bus stapt is dat ze je aan de grens droppen en daarna moet je maar uit jezelf tot aan het centrum komen .. zo'n 10km verder .. zonder mexicaans geld, want ik had men belize dollars niet geruild .. ze gaven een slechte wisselkoers .. dus daar stond ik dan .. men eerste 10 min in mexico , zoekend naar de bus , zonder pesos en alleen .. huppa ... gelukkig stond er een mannetje met een busje .. chetumal? chetumal? kzeg ja , maar ik heb geen pesos .. alleen belize dollars .. ja geen probleem .. rekent die me een beetje extra natuurlijk .. maarja daar konden we niet moeilijk om gaan doen he .. dan aangekomen in het centrum van chetumal .. ik in men beste spaans aan het rondvragen .. waar kan ik geld wisselen of waar vind ik bankautomaat? wel .. men eerste impressie van mexico .. wat een shithole .. niemand hielp me .. iedereen was zo onvriendelijk .. en dan sta je daar .. zonder geld , honger en met een rugzak van 20 kilo op je rug en 1 van 5 kilo vanvoor ... hallllooooo??? iemand?? Bienvenidos in mexico zeggen ze dan.. maar goed dat ik niet van plan was om hier te blijven .. anders had ik men plannen direkt veranderd.. na eindelijk een bank automaat gevonden te hebben.. waar ik ondertussen al 10keer was langs gewandeld .. en ik men eerste pesos had .. heb ik direkt een bus ticket gekocht naar tulum .. een toeristisch plaatsje aan de kust .. waar ze het mooiste strand van mexico hebben .. hierna iets gaan eten .. en op de bus gestapt .. van hier tot tulum zou nog eens zo'n 4 uur duren .. dus als ik daar aan zou komen is er alweer een dag voorbij .. maar goed .. op de bus dan .. ik dacht ik ga maar lekker vanvoor zitten .. dan zie ik tenminste waar we stoppen .. en amai stoppen dat die bus deed .. het ziet eruit als een luxere bus .. airco , goede zetels , tvtje, en dan zie je de bus om de 5 meter stoppen gelijk een publieke bus .. lap .. tzal wel wat langer gaan duren zo .. als je om de 5 meter moet stoppen .. goed .. daar zat ik dan op de voorste rij .. eigenlijk laten ze die vrij voor de oudjes .. maarja .. je moet jezelf maar redden .. weet ik veel wanneer we er anders zijn .. stapt er opeens een omaatje .. zit ze langs me .. goed .. geen probleem .. ik zit gewoon naar buiten te kijken en proberen te slapen .. begint ze opeens tegen me te praten .. in het spaans natuurlijk .. over wat? iets over hemel en hel , god en satan , en de rest heb ik niet helemaal begrepen .. wel niet dat ik echt aan het luisteren was .. na 2 uur non stop te praten te hebben .. vraagt ze of ik spaans praat .. ja hallo ... nu vraagt ge dat .. na 2 uur lullen.. ik zeg ja een beetje .. en vroeg ik waar ze af ging stappen .. ja ge kunt het al raden .. waar ik moest afstappen .. hopla .. dit zag ze natuurlijk als een teken dat ze nog wel wat verder kon praten ... en jawel .. nog 2 uur aan een stuk dat ze zat te zagen ... als het nu iets was waar ik over kon mee praten .. of wat me zou intereseren .. geen probleem .. das goed voor men spaans te leren .. maar dat .. aub.. opeens begint ze dan nog eens over men benen te wrijven.. wtf??? wat heeft dat te betekenen? oma? leg eens uit.. ik snapte er geen bal van .. en dan had ze er nog een lachje bij ook .. creepy .. deed ik alsof ik dorst had .. dus kon in men rugzak op men schoot zetten .. en daarna heb ik dier er gewoon op laten staan .. genoeg beentje gewreven oma .. nee dank u .. awel ik kan u zeggen .. een busrit heeft nog nooit zo lang geduurd .. wat was ik blij toen ik het naamplaatje tulum zag staan.. hallelujah .. kom ik aan in het hostel .. dat me was aangeraden .. hadden ze geen bed meer vrij in een dorm .. alleen een prive kamer .. en ik was zo moe na dat busritje en dat gedoe met de bankautomaat .. dat ik gewoon heb gezegd .. ja goed .. wat maakt het uit .. een dagje een prive kamer is ook wel eens leuk .. had ik 2 dubbelbedden en een prive badkamer .. gezellig .. ben ik iets gaan eten ,men eerste dag in mexico.. en ik werd al uitgenodigd voor iets te gaan drinken ... hupla weer een email adres .. jaja ik email wel... ( wat ik dan nooit doe natuurlijk ) het zijn lieve gasten .. maar ze zien maar 1 ding .. of ja 2 dingen .. geld en seks .. nee dank u .. ik ben lekker terug gegaan naar men dure kamer .. ik betaalde er genoeg voor dus ik kon er maar beter een beetje van profiteren .. lekker lang gedoucht en filmke gekeken .. en nog wat afgezien .. men rug jeukt nog altijd .. van al dat verpellen .. en nu begonnen men benen ook al te verpellen .. en jeuken .. amaaaaiii ... de volgende ochtend ben ik dan verhuist naar een dorm .. 5 bedden ( dit wil niet zeggen dat er ook maar 5 mensen slapen .. soms zijn er wel eens gasten ofzo.. je weet wel) met prive wc en douche .. dus niet slecht .. bij inchecken krijg je dan lakens , sleutel ed .. en dan zeggen ze .. er is gratis ontbijt , oh fijn denk je dan .. dus smorgens sta je daar ... ja wat wil je? uhm ja .. eieren met toast is wel goed .. ah geen probleem .. hier is een stuk brood en 2 eieren ... daar staat een kookplaat .. en daar staan de broodroosters ... hier is je kopje .. en hier staat de koffie .. help jezelf .. daar sta je dan .. ah .. is dit het gratis ontbijt? dat jezelf nog moet maken? toppie .. ik ben hier zo'n 5 dagen geweest ... en heb 5 dagen eieren met toast gegeten .. awel ik heb men eieren geen 2 keer hetzelfde gekregen .. zo'n geweldige kok ben ik ... ik heb spaghetti gemaakt gehad .. water gekookt , zak spaghetti erin , pot saus erover en klaar ... whoopa .. snel , gemakkelijk en goedkoop .. wat wil een mens nog meer .. de eerste dag dan .. lekker niksen .. een beetje rondwandelen en rondkijken .. wel je bent wel snel uitgewandeld aangezien tulum maar uit 1 hoofdstraat bestaat .. vooral restaurantjes en souvenirshopjes dan .. dag 2 nog meer niksen .. kom ik s'avonds nog een duitser tegen .. een oudere man .. op zich geen slechte man .. soms .. allez meestal nogal kinderachtig .. en dan geraak je er natuurlijk niet meer vanaf .. de dag erna ben ik dan eindelijk naar de ruines van tulum geweest .. de enigste met uitzicht op zee.. mooi.. echt mooi .. helemaal anders in vergelijking met alle andere ruines tot nu toe .. de dag erna ben ik dan naar een klein avontuurparkje geweest , hidden worlds , hier startte we met een simpele ziplijn .. niks speciaals .. dan op naar de volgende .. een ziplijn die door een cenote gaat waar je dan in het water splasht .. en nog eens maar dan achteruit .. hierna doe je een kleine rappel naar beneden .. ook in de cenote , dan een snorkel toertje in de cenote .. en dan begint het echte werk .. de "rollercoaster" ziplijn .. pfieeeuw.. die was wel de moeite waard .. snel dat die ging , en dan hang je zo vast en dan voel je je opeens naar beneden vallen ... best eng .. en ja ik heb geschreeuwd .. het was best leuk .. en dan op het einde spashte je weer in het water .. hup .. nog een keertje .. en nog maar eens schreeuwen .. en dan als laatste een fietstoertje door de lucht , hangend aan lijnen .. ja wel .. na die rollercoaster .. was het nogal een tegenvaller .. en je moest nog zelf trappen ook .. pff .. de volgende dag stonden er weer ruines op het programma .. coba .. in tulum kon je nergens op klimmen .. in coba kan dat weer wel .. op het terrein in coba kan je fietsen huren ... omdat het gebied nogal uitgebreid is .. je kan het ook wandelen .. maar waarom zou je dat doen .. als er fietsen staan .. toch? .. dus ik de fiets op .. huppa .. direkt naar de piramide waar je op kan klimmen .. die vind ik altijd het interesantse.. hup naar boven en op het randje gaan zitten en rond kijken .. bij deze keek je weer over de jungle .. de uitzichten zijn altijd de moeite waard .. en de mensen zien hijgen wanneer ze boven komen .. hilarisch .. na een uurtje hier zitten .. ben ik verder gaan rond rijden .. en dan zie je opeens het 'ballcourt' .. toen moest ik opeens denken aan de tekenfilm el dorado .. in deze film zie je ze een bal spel spelen met 2 ringen aan iedere kant van het veldje .. waar je de bal dan moet door spelen .. zonder handen en voeten.. dus met schoudes ,heupen , knieen , en al de rest .. en dat zie je dan in een tekenfilm .. en dan zie je het in het echt .. ha .. dan moet je toch even lachen .. denkend aan de tekenfilm .. ha .. zijn ze toch nog voor iets goed .. die tekenfilms.. en voila weer een dag gevuld .. zaterdag dan was de dag waar ik een beetje naar aan het uitkijken was .. duiken in de cenotes .. ik moet toegeven .. ik was toch een beetje nerveus .. tis toch wat anders dan in zee.. waar alles open is .. gelukkig was ik alleen met de instructeur dus dat stelde me dan toch weer gerust .. ja zoveel duiken heb ik nu ook nog niet gedaan .. en tis toch altijd een risico .. je moest maar eens vergeten te ademen .. ik was ook al blij dat we overal met de auto naartoe konden .. dus ik moest me al geen zorgen maken over zeeziekte .. en bij de eerste cenote waren we de eerste .. wat een geluk .. dus eerst eens gaan kijken .. dan hangt er een bord met de regels .. die hebben we overlopen .. en dan gear up .. alles in orde .. en hup gaan met die banaan .. eerst een paar toertjes in het open gedeelte .. en dan de grot in .. om eerlijk te zijn .. ik had toch wat problemen .. je mag de grond niet raken want dan gaat al het zand in de hoogte en zie je niks meer .. maar ik wil nu ook niet met een gat in men hoofd terug komen .. dus dan begon ik te panikeren .. en dan ga je automatisch naar boven .. iets wat je natuurlijk niet wil .. en dan voel je het plafond van de grot tegen je hand ( die ik had uitgestoken ) en dan panikeer je nog meer natuurlijk .. denkend : ik wil geen gat in men kop , ik wil geen gat in men kop .. goed .. relax .. er gaat niks gebeuren .. relax .. adem in - adem uit - adem in - adem uit ... na een tijdje ging het gelukkig veel beter .. en dan kan je der ook beginnen van te genieten .. het waren gelukkig geen diepe duiken ... maar iets van een 8 tot 12 meter .. het was natuurlijk wel prachtig om het van onderwater te zien.. na de gewone tour door de grotten .. was dit eens iets heel anders .. zeker de moeite waard .. bij de 2de duik wist ik dan wat te verwachten en ging de duik ook een stuk beter .. weer eentje voor op men lijstje .. cenote duik .. het is alleen jammer dat het allemaal zo duur is .. anders zou ik er graag nog wat extra maken .. in de namiddag ben ik dan toch maar eens naar dat 'super' mooie strand gegaan .. anders gaan ze me voor gek verklaren ... je bent in tulum geweest .. maar niet naar het strand????? ja wel .. het was mooi .. het was een strand .. ik vind het fijn om bij zonsondergang op het strand te zitten , kijkend hoe de zon ondergaat en dan een beetje wandelen .. maar meer ook niet .. tot nu toe heb ik nog geen enkele keer express in de zon gelegen .. ik hoef niet zwart te zijn .. ik wil een normaal kleurtje .. en die krijg ik zo ook wel .. als ik niet blijf verpellen tenminste .. na het duiken en het strand had ik alles wel gehad in tulum .. time to move on .. playa del carmen is next .. eigenlijk is het nog meer toeristischer dan tulum .. en heel europees ... met allemaal amerikanen .. het is springbreak .. dus alles amerikanen komen naar cancun en playa del carmen om op het strand te liggen en te zuipen .. joepie.. ik ben smiddags aangekomen in playa del carmen .. en ik vond het niks .. ben een kijkje gaan nemen aan het strand .. vol .. daar werd ik weer aangesproken.. ja er is een strand .. beetje verder op .. daar is niemand .. wil je een kijkje gaan nemen? .. uhhuh .. nee dank u .. ha .. ik zeg misschien later ofzo .. oh .. geen probleem , kom maar trug hier om half 6 .. ja is goed .. dan zien we wel .. uhhu .. hij zou der nog kunnen staan wachten ..want om half 6 zat in aan de andere kant vant stad .. ha .. het word tijd dat ik eens haar op men tanden krijg om gewoon direkt nee te zeggen .. wel playa del carmen is niks voor mij .. dus de volgende ochtend hup de bus in richting cancun .. cancun is verdeeld in 2 delen .. de hotel zone .. waar het strand is en de amerikanen .. en dan downtown .. het goedkope gedeelte .. dan weet je ook al waar ik verblijf .. downtown natuurlijk .. waar er helemaal niks te beleven valt .. maar het is goedkoop .. dus wat doe je als je ergens aankomt .. beetje rondwandelen en rondkijken .. staan er overal op straat kioskjes om toertjes te verkopen .. overal over de stad vind je ze .. en ze verkopen allemaal knak hetzelfde .. werd ik aangesproken door 1 .. huppa .. weer een naam en email ... als alle email adressen die ik tot nu toe gekregen had van vrouwen waren .. dan was ik nu heel gelukkig .. ha .. de volgende dag ben ik dan met de bus naar de hotel zone geweest , een kijkje nemen aan het strand en de dingen .. alles lekker duur .. de chique hotels .. wel tis wat anders .. na dan nog een dagje niksen.. wel niet echt niksen .. ik ben naar een reisbureautje geweest voor een vlucht naar cuba .. ja echt geholpen heeft het niet .. dus heb zelf maar gezocht op het internet .. en daarmee men dag gevuld .. gisteren ben ik dan met de ferry naar isla mujeres vertrokken .. een klein eilandje .. heel klein .. toeristisch maar aangenaam .. en naast het snorkelen en duiken is er nu niet echt veel te doen ..alle amerikanen komen naar hier voor een dagtripje .. en je ziet ze dan ook talrijk rondrijden in de golfkarretjes die er tehuur zijn .. vandaag ben ik dan almaar direkt gaan duiken .. ik was een beetje bezorgd .. het is maar een klein bootje waar we mee uitvaren (+- 4 meter) oh zeggen ze .. maak je maar niet druk .. de zee is heel kalm , er is haast geen wind .. niks om u zorgen om te maken .. uhhu .. daar dacht men maag toch anders over .. gelukkig had ik niks gegeten .. anders lag het toch in zee.. maar ik had niet zoveel gedronken .. dus men maagzuren wouden er ook uit .. aangenaam is anders .. in het water was er natuurlijk geen probleem .. als je een meter onderwater zit voel je niks van de golven .. en het was niet gelijk bij de cenotes .. alles ging prima .. beter als prima zelfs .. het ging geweldig .. ik was eens niets degene met problemen .. ik ging super gemakkelijk naar beneden .. ik was een super duiker .. haha .. en ik was eens niet de eerste die moet zeggen dat ze zonder adem zit .. geweldig .. alleen jammer dat ik weer zeeziek moest worden .. maar het was een goede dag ... veel dingen gezien ... zeeschildpadden , leeuwvissen(lionfish) ; kreeft , caracollen, veel veel veeeeeeel vissen .. in alle kleuren .. en koraal ... ook kleine cenotes .. waardoor we zwommen .. echt fijn .. weer 2 duiken op het lijstje .. en we zitten op 16duiken .. wat nog meer moet worden natuurlijk .. heb ik nog een klein kortingske gekregen .. allez .. gevraagd.. haha .. als je eens lacht naar die mannen dan geven ze je al een betere prijs en als je dan nog eens spaans praat .. hup .. nog wat goedkoper .. ze geven je zoveel meer respect en korting als je spaans praat.. men lessen zijn dus niet voor niks geweest .. en ik krijg regelmatig te horen dat ik goed spaans spreek dus .. daar ben ik wel blij om.. na het duiken ben ik dan nog gaan kijken naar de zonsondergang .. tis altijd mooi om te zien .. hoe alles rood kleurt ..zaterdag ben ik dan naar het zuidelijkste punt van het eiland gefietst, normaal moet je een fiets huren .. maar ik heb veel bij de mannen van de duikshop gezeten .. en nu mocht ik van iemand zijn fiets lenen .. lief he .. en gratis .. haha .. nog beter .. dus heb ik zo’n 8km op en 8km terug gefietst .. op het zuidelijkste punt ligt een tempel van een godin .. of beter gezegd daar lag een tempel .. het enigste wat je er nu ziet zijn 5 trappen .. maar het was zeker de moeite waard .. je hebt overal een mooi uitzicht over het water.. zéér mooi .. hierna ben ik dan terug naar de duikshop gegaan … nog wat zitten praten met de mannen .. en dat alles in het spaans .. jaja .. ik word nog verstaanbaar .. en om 6 uur ben ik terug naar de zonsondergang gaan kijken .. die jammer genoeg niet zo speciaal was als de eerste keer .. vandaag heb ik de ferry terug naar cancun genomen .. meer voor de volgende keer..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, Cancún

myriam

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 150
Totaal aantal bezoekers 26524

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 31 Augustus 2016

costa rica to mexico

13 Januari 2012 - 16 Mei 2012

midden amerika

18 September 2009 - 08 Mei 2010

Zuid - Amerika

23 Augustus 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

06 Juli 2012 - 30 November -0001

central america 2

Landen bezocht: